DIY Online

Er du vild med YouTube, Instagram eller måske endda bloguniverset?

Måske drømmer du om selv at blive en kreativ online skaber? 
Så er her en liste spækket med bøger, der både inspirerer og guider dig til at komme godt i gang!

Her finder du DIY-tips og konkrete råd til, hvordan du kan skabe dit eget indhold og måske bygge dit eget personlige brand på sociale medier. 

Listen rummer både do’s & don’ts for online verdenen og tips til at tage flotte billeder, lave kreative videoer og kode din egen blog. 
Du kan også læse om populære online-profiler som Kristine Sloth og Rasmus Brohave og få masser af inspiration fra deres historier og tips.

Uanset om du vil blive bedre til at filme, tage fotos eller fortælle din historie på nettet, finder du her masser af hjælp til at kickstarte din online rejse!

Do´s

  • Læg kun noget på nettet, som du har lyst til at dele og kan stå 100 % inde for
  • Hav respekt for andre og hold altid en god tone - også selvom du ikke deler deres smag eller holdninger
  • Vær dig selv, ærlig og troværdig

Don´ts

  • Upload ikke billeder eller videoer af andre, uden at have spurgt om deres tilladelse
  • Snak ikke grimt om andre eller del personlige ting og viden om andre 
  • Læg ikke personlige oplysninger om dig selv på nettet, som fx din adresse eller telefonnummer

Husk!

  • På de sociale medier er der en aldersgrænse, for at have en profil og på YouTube og Instagram er den 13 år. Du kan selv vælge, hvor privat din profil skal være. 
  • Hvis du gerne vil have mange følgere, som ikke kun er dine venner, vil du sikkert gerne have en åben profil, hvor alle kan følge med. Men husk, at der er stor forskel på kun at dele ting med dine venner og så hele verden. Og at det du lægger ud nu, også vil ligge der om mange år. 
  • Tag dine forældre med på råd og sæt dig ind i, hvad det indebærer at lægge ting ud offentligt, inden du går i gang!
  • De sociale medier også er en opstillet og redigeret virkelighed og at de største YouTube stjerner bruger rigtig meget tid på det, ligesom de ofte også har investeret i dyre kameraer, lys osv. 
  • Overvej hvor meget tid og penge, du har lyst til at bruge. Og at du først og fremmest er på de sociale medier, fordi du synes, det er sjovt og har noget på hjerte.